Nieuwe aanpak voor aanmelden

In 2023 vond een zogenaamde Design Sprint plaats. Een snelle manier om het proces achter onze toegang te verbeteren. Daar kwamen drie aanbevelingen uit voort waar de organisatie mee aan de slag is gegaan. In 2024 werd gewerkt –  tijdens verschillende ontwerpsessies – aan de concrete uitwerking van deze punten. Hieronder lees je waar we nu staan.

1. Digitaal aanmeldformulier

Een belangrijk verbeterpunt was het ontwikkelen van een digitaal aanmeldformulier voor op onze website. Het formulier moet verplichte velden bevatten die ervoor zorgen dat de aanmelder de benodigde informatie moet invullen. Ingevulde formulieren komen automatisch terecht in ons rapportagesysteem Mens Centraal, wat de administratieve lasten gaat verlichten voor de betrokkenen in onze organisatie.
Met als doel: aanmeldingen vollediger en efficiënter binnenkrijgen.

2. Een stedelijk triageteam

De tweede aanbeveling was het inrichten van een stedelijk triageteam. Sinds oktober 2024 werken zij volgens stedelijke richtlijnen. De eerste evaluatie vond in december plaats.

Wat is de bedoeling van dit team?

Wat zijn de eerste resultaten?

3. Een stedelijk indicatieteam

De derde en laatste aanbeveling was een stedelijk indicatieteam. Ook dit team is gestart in oktober 2024 en werkt volgens de stedelijke richtlijnen. Bij aanvang waren er 4 van de 6 teams vertegenwoordigt. Dat maakte het stedelijk uitrollen van de nieuwe werkwijze wat ingewikkeld. Begin 2025 sloot een vijfde team zich aan en de hoop is dat het laatste team snel volgt.

Wat zijn de eerste resultaten?

33,6%

Indicaties segment B

56,1%

Indicaties segment C

10,3%

Indicaties segment V